Læg en plan for arbejdsåret

Et nyt kalenderblad er vendt, og det betyder, at det er tid til at kigge frem mod et nyt år i din virksomhed. Måske trænger dine ansatte til nye t-shirts til arbejdet, eller også er det på tide at udskifte kontorstole, printer eller andet, der har drillet i det forgangne år. Et nyt år lægger op til, at du får kigget din virksomhed efter i sømmene og får lagt nye mål for det nye år.

Læs med her og få et par tips til, hvordan du bedst får lagt dine nye mål for året og får fundet frem til, hvad du skal fokusere på.

Tag udgangspunkt i det forgangne år

Når nye mål skal lægges for et nyt år, er det en god idé at tage udgangspunkt i det forgangne år. Tænk på, hvad der gik særligt godt for virksomheden i 2017. Det kan både være på et personligt plan, eksempelvis hvis du havde stor succes med at skabe et attraktivt arbejdsmiljø for dine ansatte. Eller det kan være økonomisk, hvis det for eksempel fungerede rigtig godt at bruge de sociale medier til at skabe mere synlighed omkring din virksomhed, og dermed flere kunder i butikken.

Find frem til alle dine økonomiske og personlige succeser og skriv dem ned. Find også ud af, hvilke opgaver din virksomhed havde allermest gavn af, og sørg for at få flere ind af dem. Alle virksomheder støder på udfordringer fra tid til anden, men prøv at tænk grundigt over, hvilken udfordring der var den allerstørste i løbet af året. Det gør det lettere at forhindre i fremtiden.

På den måde kan du finde ud af, hvad du skal tage med videre her fra, og hvad du bestemt skal lade blive i 2017.

Find nye mål og læg en plan

Et nyt år kalder på nye mål. Måske ønsker du at sætte nye mål for omsætningen? For at nå den målsætning, du har sat, skal du være knivskarp på produktstrategien og have en klar plan for markedsføringen af dine produkter. Vær realistisk, når du skal tegne et billede af, hvordan dine produkter kan skabe værdi for kunden. Det er en vigtig forberedelse, for ved du ikke, hvordan dine produkter er værdifulde for dine kunder, hvordan skulle de så kunne vide det?

En god tommelfingerregel er, at du gerne skal have flere forskellige måder at omsætte på. Sælger du eksempelvis shampoo, kan det være farligt, hvis det er det eneste produkt, du har på hylden. Et mål for året kan derfor være at udvide dit sortiment til hårfarver, conditioner, hårbørster og andet inden for det univers. Det samme gælder naturligvis andre fysiske produkter.

Gør op med dig selv, hvor langt du vil gå for at nå dit omsætningsmål. Vil du genoptage dårlige samarbejder for at nå det, eller vil du inddrage weekender? Det er en god idé at være besluttet på, hvor langt du vil gå, så du får den bedste oplevelse.

Udover dit omsætningsmål, så tænk over, om du har andre mål. Måske har du et mål om at optimere din hjemmeside, sætte mere fokus på det sociale på arbejdspladsen eller noget helt tredje. Brug god tid på at overveje, hvordan din virksomhed kan stå endnu skarpere med nye mål. Disse mål kan også hurtigt vise sig at have effekt på dit omsætningsmål. En skarpere hjemmeside kan give flere kunder, og glade medarbejdere kan give større arbejdseffektivitet.

Lav et årshjul

Når du er blevet konkret på, hvad du vil tage med dig fra 2017, og hvilke mål du har for det nye år, gælder det om at få det hele sat ind i et årshjul. Det nytter ikke noget, at du vil det hele på én gang, for så bliver det uoverskueligt og rodet. Sæt dig ned og lav en prioritering af de opgaver, der står for døren i 2018, så du får et godt overblik over året.

Det er ikke muligt for dig at planlægge hele året frem. Der kommer altid uforudsete situationer i løbet af et år, og måske får du undervejs nye idéer. Prøv derfor at starte med et halvt år, hvor du er meget konkret på, hvad der skal ske i årets løb. Er det ikke muligt, så sæt det ned til første kvartal. Gør plads i din kalender til, at du kan gentage processen, når det igen er tid til at prioritere opgaverne for resten af året.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *