3 gode råd til linkbuilding og linkværdigt indhold

Måske har du allerede hørt lidt om linkbuilding, hvis du arbejder med SEO til dagligt eller ind imellem. Men for en sikkerheds skyld får du lige en kort og præcis begrebsforklaring herunder:

Linkbuilding er en del af SEO-arbejdet, som går ud på, at du aktivt forsøger at bygge links fra andre websites, som peger over mod dit eget site. Dette sender et signal til Google om, at dit website er godt og relevant for Googles brugere. Dermed vil de højst sandsynligt sende sit website op i deres søgeresultater på de søgeord, som dine potentielle kunder og besøgende søger med i Google.

Det er i hvert fald formålet og ønsket, når du arbejder med linkbuilding. Der findes dog både god og dårlig linkbuilding – og det er gælder om at holde dig på den rigtige side af hegnet, så Google bare er ligeglade med dig eller i værste fald straffer dig med lavere rangeringer.

Herunder får du 3 gode råd til, hvordan du producerer linkværdigt indhold på dit eget website, som du kan få andre websites og dine egne besøgende til at linke til – enten helt af sig selv, eller ved at spørge dem, hvis det er har relevans.

#1 – Evergreen indhold

Det er altid en god idé at fokusere på at producere indhold til dit website, som forbliver relevant i lang tid fremover – gerne i mange år.

Det er ikke altid sikkert, at de keywords, du vil findes på i Google, lad er dig gå direkte efter evergreen-metoden. Lad os antage, at du sælger mobiltilbehør, og du gerne vil rangere på søgeordet ’iPhone 8 cover’, så vil det selvfølgelig  blive irrelevant efter et par år.

Omvendt kan du lave indhold, som henvender sig iPhone-ejere generelt og forbliver relevant i mange år, men som afviger fra selve søgeordene. I dette tilfælde kunne et eksempel på evergreen indhold være guides til, hvordan du får den bedste datadækning på din mobil, hvordan du beskytter dit privatliv på mobilen osv.

#2 – Anderledes medier

Den mest oplagte måde at lave indhold på et via tekst; tekster til produktbeskrivelser, how to-guides, kategorisider, nyhedsbreve osv.

Men det betyder også, at alle andre gør det, og derfor vil indholdet ikke springe ud på samme måde. Dermed ikke sagt, at der ikke findes fantastiske måder at bruge tekst på, for det gør der helt bestemt – det kommer vi også til om et øjeblik. Men mange gange kan det være en god idé at blande dine foretrukne medier til indholdet lidt.

Du kan f.eks. overveje at lave grafik, måske særligt infografikker til at forklare komplicerede produkter eller situationer. Du kan også lave videoer og markedsføre dig selv yderligere på YouTube og Facebook den vej igennem – eller du kan måske overveje podcast og lyd generelt.

#3 – Guides

Gode, lange og dybdegående guides er altid populære. Du kan med fordel producere udtømmende guides inden for din niche, som forklarer, hvordan forskellige produkter og services bruges. Eller det kan være guides, der på anden vis hjælper dine kunder eller besøgende til at lære nye ting inden for dit felt.

Dette er en oplagt måde at skabe linkværdigt indhold på. Hvis vi bliver lidt i mobilbranchen, så kunne eksempler på gode, lange guides bl.a. være:

  • Sådan lægger du panserglas på de 3 seneste iPhone-modeller
  • Sådan gendanner du din iPhone til fabriksindstillinge
  • Sådan opsætter du din iCloud og tager backup af dine filer
  • Sådan tager du de bedste billeder med en iPhone X

Mulighederne er mange, og det er nærmest kun fantasien og dit budget eller tid, der sætter grænser.