Muligheder med Facebook annoncering

De digitale standarder for virksomheder bliver konstant højere og højere. Fremtiden sparker ind og kravene til digitale kundskaber stiger. Et felt, hvor dette især er relevant, er markedsføring. Digital markedsføring buldrer derud af og som virksomhed er det i nærmest mere normalt at investere i det end ikke at have det som en del af sin strategi. Den digitale markedsføring tager mange forskellige former, hvoraf en af dem er på Facebook. Nedenstående vil vi løbe dig igennem nogle af Facebooks muligheder for annoncering.

 

Hvorfor Facebook?

 

Først og fremmest vil vi dog begrunde, hvorfor det er værd at overveje at gøre Facebook annoncering som en del af sin strategi. I markedsføring er det uhyre vigtigt at kende sine kunder, således at man kan markedsføre sig selv til folk, som rent faktisk finder det relevant at støde på ens virksomheden. Dette er en af grundene til, at der på Facebook er så mange muligheder.

Facebook har nemlig en hel database af personlige data hos alle brugerne, som kan benyttes til at oprette målgrupper, som man kan rette sine annoncer mod. Hvis man eksempelvis vil promovere en forretningsside som denne, er dette meget nemt at specificere på Facebook. Her kan man nemlig finde personer, som har syntes godt om forretningssider eller lignende, som man derved kan tilføje i sin målgruppe. På denne måde ved man, at de personer, er ser ens annonce, rent faktisk synes at den er relevant i forhold til deres interesser.

 

Retargeting

 

På Facebook har man ydermere muligheden for at målrette brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Dette er en strategi, som har været utrolig profitabel for mange annoncører verden over. Dette skyldes, at brugerne vil blive mødt af en annonce fra en virksomhed, som de før har vist interesse i ved at besøge denne virksomheds hjemmeside. Det vil sige, at annoncen hurtigt vil fange brugerens opmærksomhed og øge muligheden for et salg.

Hvis man er en webshop med en omfattende produktkatalog, kan man skabe en annonce, der er endnu mere relevant end den almene retargeting annonce ved at oprette en dynamisk retargeting kampagne. Dette betyder, at man indsætte en lille sporingskode på sin hjemmeside, så Facebook kan se, hvilke specifikke sider på hjemmesiden, som brugeren har været inde på. Hvis man eksempelvis sælger damaskduge og en bruger har været inde på en produktside for det, vil Facebook oprette en dynamisk genereret annonce for denne damaskdug. Dette kræver dog ydermere at man tilføjer et produktfeed til sin annoncekonto på Facebook, hvilket man skal have en teknisk indsigt for at løse.

For at retargeting kan fungere bedst muligt, kan det være en fordel at filtrere brugere fra, som allerede har foretaget et køb på hjemmesiden, således at disse ikke bliver irriteret over at blive opfordret til at købe mere.

Lead Ads

Lead ads er et eksempel på et annonceformat, som kan medføre en masse værdi, hvis det bliver brugt ordentligt. Som navnet antyder, benytter man dette annonceformat til at indsamle leads, hvilket ofte består af brugeres e-mailadresser. Brugeren tilføjer altså sine oplysninger for fx at tilmelde sig en konkurrence, tilmelde sig et nyhedsbrev eller noget tredje alt efter, hvad virksomhedens strategi er. En side som 1tonmindre.dk ville eksempelvis kunne oprette et nyhedsbrev, som de ved hjælp af Facebooks lead ads, kunne indsamle e-mailadresser til.

Brugerens tilmelding går lynhurtigt, da man ikke selv behøver at indtaste sine oplysninger, eftersom Facebook i forvejen kender dem og derfor udfylder felterne automatisk. Dette er et supersmart træk fra Facebooks side, da man derved gør det nemmere for brugere at foretage en konvertering og nemmere for virksomheden af få et lead. Med en portefølje af varme leads indsamlet fra Facebook kan virksomheden nu igangsætte en e-mail marketing strategi.

 

Ovenstående er blot få eksempler på nogle af de mange muligheder, man på Facebook har for at markedsføre sig selv. Det er helt klart værd at investere i dog under den betingelse af, at man ved, hvad man laver. Det er derfor vigtigt, at man har et teknisk kendskab til platformen, hvis man selv vil oprette det eller at man alternativt får hjælp fra en ekspert.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *