Har du styr på det der med Google Ads?

Hvis du har en webside eller webshop, så er du formentlig bekendt med ordet Google Adwords eller Google Ads. Det er et fantastisk værktøj, når det gælder markedsføring for din webshop. Der er dog nogle termer, som er ret relevante at kende, hvis man selv begynder at sætte sine Google Ads op.

  • Konvertering
  • Relevans
  • Lead
  • SEO
  • ROI
  • Landingsside
  • PPC

Konverteringsraten er simpelthen den procentdel af besøgende på din webside, som bliver til købende kunder. Man kan ikke sige, at en bestemt konverteringsrate er god. Det afhænger simpelthen af, hvilken branche, du arbejder indenfor. Tag for eksempel to modsætninger såsom en bilforhandler og et supermarked.

I supermarkedet er konverteringsraten tæt på 100 %, hvorimod den er meget lav hos bilforhandleren. Til gengæld tjener bilforhandleren mange penge pr. gennemført salg. En fin konverteringsrate i en almindelig detail online shop kan godt ligge på omkring 2 %. Det vil sige, at for hver 100 besøgende, så foretager 2 af dem et køb.

Relevans

Med relevans menes der, at de søgeord, som du sætter op med Google Ads, skal matche med din side. Sælger du træbriketter men har søgeord på brændeovne, så kan der ske et forkert match, og det medfører, at du ikke får så stor succes med dine Google Ads. Sæt dig ind i dine kunders sted og overvej, hvad de vil søge på for at finde frem til dine produkter, og brug da de ord, som du finder relevante for netop din side.

Lead

Lead vil sige, at dine kunder de interagerer med dig ved eksempelvis at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Så har du pludselig en måde, hvorpå du kan påvirke den potentielle kunde.

SEO

SEO står for Search Engine Optimization – altså, søgemaskineoptimering. Dette dækker over mange ting, men det gælder i bund og grund om, at Google skal kunne lide din side, vurderet efter nogle kriterier, som Google bedømmer ud fra. Desto mere populær og relevant Google finder din side, desto højere bliver den rangeret i søgningerne.

ROI

ROI betyder return on Investment. Det er sammenhængen med de penge, du ligger i denne markedsføring sammenlignet med det, som du får ud af den.

Landingsside

Landingsside er den side, som dine besøgende klikker sig ind på, når de klikker på din sidetitel i Google. Det kan være en underkategoriside, en produktside, forsiden, eller en hvilken som helst anden side, du vælger. Det behøver derfor ikke at være selve forsiden. Husk, at desto færre klik kunden har fra produkt til betaling, desto større sandsynlighed er der for at få gennemført salget.

PPC

PPC betyder pay per click. Når du har en Google Adwords annonce, så betaler du modsat mange andre annoncer ikke for at have annoncen stående. Du betaler derimod per klik, som de besøgende foretager. Er din side brugervenlig og SEO optimeret, når de kommer ind på din landingsside, så har du altså størst mulighed for at få gennemført salget. Hver eneste af disse faktorer er tæt forbundet, og det gælder om at komme grundigt hele vejen rundt.