Online marketing er et lønsomt foretagende for din virksomhed

I takt med digitaliseringen i stadig stigende grad vinder indpas, gør det samme sig gældende med online marketing. Der er mange fordele ved online marketing. En af disse er, at man meget bedre end med traditionel marketing kan læse på præstationerne af sine aktiviteter.

Det er dog langtfra alle, der i forhold til, hvor meget det giver, benytter sig af online marketing. Det er simpelthen ikke alle virksomheder, der har nok kendskab til disciplinen. Hvis det er tilfældet for dig, bør du læse videre i det der følger, hvor du får gode råd og viden omkring online marketing.

Konkretisering af strategi og målgruppe

Mange begår den fejl, at de begynder på deres online marketing aktiviteter, inden de har defineret en strategi for disse og fundet deres specifikke målgruppe. På den måde famler du i blinde og vil helt sikkert blive skræmt fra at allokere dine ressourcer mod online marketing.

Man kan simpelthen ikke lave en generisk strategi. Det er så individuelt, hvordan den skal udarbejdes i forhold til, hvilken industri du befinder dig i. Hvis du beskæftiger dig med maling i forskellige afarter skal strategien se ud på en måde, kontra hvis du arbejder med en service der tilbyder personlig udvikling for dine ansatte.

Ligeså vigtigt er det, at du er meget præcis i din definering og segmentering af målgruppen. De fleste virksomheder kender deres målgruppe temmelig godt, men det er alligevel en god ide at undersøge den nærmere.

Det kan du blandt andet gøre gennem Google Analytics, hvor du har mulighed for at undersøge brugeradfærd og andre tendenser af dine besøgende.

Du kan også benytte Facebook. Her kan du oprette lookalike-målgrupper på baggrund af dine eksisterende kunder. Facebook udarbejder simpelthen en målgruppe, der minder mest om dine eksisterende kunder.

Slutteligt er det også en god idé at tjekke, hvem der interagerer med dine nærmeste konkurrenter på Facebook. Disse personer vil med al sandsynlighed også minde om dine.

Content marketing

Det lyder ikke særligt sexet at lave content marketing, men det er ikke desto mindre den disciplin indenfor online marketing flest har problemer med.

Formålet med at lave content marketing er at rangere højere i Google og give en bedre brugeroplevelse. Igen, hvordan din content skal udformes afhænger af din disciplin, du befinder dig i. Hvis du opererer med billige lån, er konkurrencen så hård, at det er alfa omega, at du har rigtig meget content på dine landingssider.

Det er derfor vigtigt, at du får undersøgt, hvor hård konkurrence der er. Det gør du gennem en såkaldt søgeordsanalyse. Med en søgeordsanalyse finder du ud af, hvilke ord og sætninger du skal satse på. Det kan eksempelvis være, at der er rigtig meget volumen på ’lån penge billigt’, og det passer perfekt til din udbydende servicer. I så fald er det en god ide at lave en landingsside, der fokuserer på dette søgeterm, så du kommer højt på Googles rangering, når nogle søger på det.

Facebook

Uanset hvilken virksomhed du arbejder med, er det en god ide at implementere Facebook i sine marketingstrategier. Facebook er nemlig et universelt marketingværktøj.

I modsætning til content marketing er det gode ved Facebook, at du har mulighed for at læse på resultaterne af din annoncering. Hertil opsætter du simpelthen konverteringssporing i form af et lille stykke kode på de landingssider, du annoncerer ud fra.

Med konverteringssporing har du et meget bedre udgangspunkt i forhold til at allokere dine marketingkroner. Du har indsigt i hvilke kampagner, der fungerer og hvilke kampagner, der enten skal omstruktureres eller som helt skal droppes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *