Guiden til de succesfulde Facebook kampagner

Facebook er efterhånden blevet et meget kraftigt annonceringsværktøj. Det er der mange grunde til. En af årsagerne er, at man kan bruge det til mere eller mindre alle virksomheder. Desværre er der mange, der ikke oplever den forventede succes med deres kampagner.

Disse benytter sig simpelthen ikke af nogle simple tricks og features i Facebooks interface, og lider som følge af det. Derfor guider vi dig gennem best practice i målet mod de succesfulde kampagner.

Udarbejd en strategi

Det første man skal gøre, og som mange alligevel vælger at undlade, er at definere en meget konkret strategi for kampagnen. Man kunne også kalde det en målsætning, men strategi er et mere præcist ord, da det også omhandler, hvordan man skal bevæge sig hen mod målet.

Når du udarbejder din strategi, er det vigtigt, at du er kritisk i din bedømmelse af situationen. Du skal stille dig selv nogle lignende spørgsmål. Er du efter konverteringer, leads eller begge ting? Hvad er realistisk dit budget? Hvad er dine USP’er, og hvor ligger dine svagheder?

Når du har svaret disse spørgsmål, er du bare meget bedre stillet i forhold til din annoncering. Det er vigtigt, at du er grundig i din udarbejdelse af strategien. Du kan nemlig ikke bare lave en generisk strategi. Der er nemlig stor forskel, hvis du eksempelvis er en virksomhed, der udbyder forskellige former for internet hastigheder eller minecraft server hosting. Din målgruppe er også helt forskellig. Mere om det i der følger.

Konkretisering af målgruppe

I samme ombæring som du udarbejder din strategi, er det også vigtigt, at du segmenterer en meget præcis og konkret målgruppe. Alt for mange begår den fejl, at de segmenterer for bredt for at få flere personer at annoncere mod.

Det er dog at gøre sig selv en bjørnetjeneste. For mange personer at annoncere mod skaber lidt relevans og derved meget høje klikpriser. Det er selvfølgelig forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor præcis man kan være i sin segmentering. Det er eksempelvis lettere at segmentere, hvis man er virksomhed, der står for at afholde kurser som eksempelvis et advokat kursus kontra, hvis man udbyder et meget homogent og almindeligt produkt.

Når du skal segmentere din målgruppe, kan du med fordel benytte dig af en af Facebook features, hvor man udarbejder en lookalike-målgruppe. Som navnet antyder er det en målgruppe, der minder om dine allerede eksisterende kunder.

I praksis fungerer det sådan, at du fodrer en algoritme med oplysninger om dine nuværende kunder, hvorefter Facebook vurderer, hvilke personer der minder mest om disse eksisterende kunder.

Dynamisk retargeting

De fleste kender til den klassiske form for retargeting, hvor man kun annoncerer mod personer, der tidligere har vist interesse for din virksomhed. Det skaber oftest en meget højere konverteringsrate og lavere klikpriser end almindelig push annoncering.

Med dynamisk retargeting tager du den lige skridtet videre. I stedet for at annoncere med annoncer af vilkårlige produkter fra din produktportefølje, annoncerer du med dynamisk retargeting med de produkter, personen har vist mest interesse i.

Det skaber en høj grad af relevans. Udfordringen er, at annonceringen skal omfavne hele produktporteføljen, hvorfor teksten og budskabet i annonceringen bliver meget generisk. Derfor kan du benytte dig af produktkategoribaseret retargeting.

Her omfavner annoncering en specifik kategori på din hjemmeside. Personen bliver stadig eksponeret for de produkter, de har vist mest interesse i. Det er bare kun indenfor en given kategori. På den måde kan du gøre budskabet meget mere konkret.

Konverteringssporing

Det er alfa omega, at du opsætter konverteringssporing på alle de landingssider du annoncerer med udgangspunkt i. Med konverteringssporing har du mulighed for at læse præstationerne af alle dine annoncer. På den måde kan du meget lettere vide, hvordan du skal allokere dine annoncekroner.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *