Få styr på leverandørerne

Alle selvstændige og iværksættere har leverandører. Nogle leverer de produkter du skal sælger videre, andre leverer serviceydelser som du skal bruge for at drive din forretning. Dit valg af leverandører har derfor stor indflydelse på om du kan drive din virksomhed optimalt og kan opnå succes som selvstændig.

Produktleverandører

Hvis du har en leverandør som ikke lever op til det de lover, det kan være alt lige fra leveringsfrister og priser til produktansvar, så kan det have katastrofale følger for dig og dine kunder. Hvis de leverer for sent, så leverer du også for sent. Hvis de ændre de aftalte priser så risikerer du også at skulle hæve priser, og hvor attraktivt er dit produkt så?

Hvis de produkter du sælger videre gør skade på andre mennesker, hvordan står du så? Dels i forhold til ansvar men også dit fremtidige rygte som virksomhed.

Derfor må du ikke nedprioritere de leverandøraftaler som du indgår.  Du skal selvfølgelig vurdere den enkelte risiko. Des større risiko des større grund til at få juridisk hjælp til dine aftaler.

Serviceleverandører

Som iværksætter kommer du også til at bruge serviceydelser. Også her er det en rigtig god idé at finde nogle gode leverandører.

Lever du af at dine kunder ringer til dig, så kan det sagtens betale sig at investere i en fleksibel erhvervs løsning og ikke bare nøjes med et mobil abonnement hos den traditionelle telefonudbyder. I dette marked er der kommet rigtig mange mindre og dygtige udbydere som er værd at undersøge nærmere.

Det samme gør sig gældende på nettet. Baserer du din virksomhed på nettet, så skal du sørger for at finde en pålidelig webhosting leverandør. Der findes mange billige webhoteller men det hører til sjældenhederne at de kan levere en god stabil service.

Er webserveren nede er det som at have lukket til omverden. Ingen kunder kommer ind i din butik. Bliver dit website hacket, så kan det tage dage at få genetableret, med mindre du har en god og dygtig leverandør som kan sætte sig ind i din situation og kam hjælpe dig på ret køl igen. Er du ikke ekspert på dette område, så bør du en som er det.

Og du skal ikke falde for de billige priser. Selvom webhosting er blevet billigt, så er der rigtig mange penge at spare ved at vælge de lidt dyrere løsninger hvor der er den support du har brug for den dag uheldet er ude.

Men også her skal du være påpasselig. Der findes flere webhosting udbydere som både tilbyder discount hosting og professionel hosting. Det kan være fristende at vælge en sådan udbyder. Desværre ser jeg ofte at discount delen trækker de fleste ressourcer så udbyderen ikke kan levere den professionelle service godt nok.

Når du skal finde en service leverandør så hør om der er nogen i dit netværk som kan anbefale en. Men spørg ikke bare om hvem der er bedst. Spørg også om det største problem de har oplevet med leverandøren og hvordan leverandøren har løst det.

Det er her du får sandhederne frem. For ingen leverandører er fejlfrie, men kan de håndtere et problem eller en krisesituation så kan du være mere tryg ved at handle hos dem.

Et andet sted du kan tjekke krisesituationer er på Trustpilot. Find de dårlige anmeldelser og se så hvordan virksomheden håndterede dem. Du kan også søge efter virksomhedens navn efterfulgt af ordet problemer, på sociale medier som Twitter og Google+. Så vil du få alle de updates hvor virksomheden er nævnt i sammenhæng med problemer. Du kan også udskifte ordet problemer med: Service, dårlig, nedetid, osv.

På Facebook kan det være lidt svære at finde den slags, fordi der endnu ikke er en egentlig søgefunktion. Men prøv evt. at se virksomhedens Facebook side igennem for beskeder fra deres brugerne.

Husk at tjekke priserne

En ting er hvad dine leverandører skal levere. En anden ting er hvad du skal betale for leverancen.

Alle dine leverandører har konkurrenter og i mange tilfælde kan konkurrenterne levere samme ydelser til samme vilkår men til en lavere pris. Her skal du være vågen, for der kan godt være penge at spare.

Jo mere generisk produktet er des nemmere har du ved at sammenligne det. Det vil sige produkter som computere, mobiltelefoner og møbler vil du nemt kunne sammenligne. Det samme gør sig gældende med forbrugsvarer som mødevand, papir eller kaffe.

Du kan også nemt sammenligne løbende ydelser og abonnementer som f.eks. telefoni og internet. Men som tidligere beskrevet, bør du undersøge deres servicen nøje, inden du vælger den billige løsning.

Ydelser som forsikringer kan du ikke bare slå op og sammenligne. I stedet kan du indhente flere tilbud fra forskellige selskaber og så sammenligne dem manuelt. Du skal selvfølgelig sørge for at forsikringsselskaberne får de samme oplysninger, så sammenligningsgrundlaget er det samme.

Økonomiske problemer hos leverandøren

Det hænder at selv meget store leverandører går konkurs og det er svært at sikre dig i mod.

Sørg for at holde din leverandør i kort snor og følg op på de betingelser I har aftalt. Du kan også vælge at holde øje med deres økonomi. Hos CVR.dk kan du bestille dine leverandøres regnskaber hvorfra du kan aflæse de væsentligste nøgletal.

Den sidste udvej

Hvis du kommer til et punkt hvor du gerne vil skifte leverandør, så har Forbrug.dk har lavet en god model. Modellen tager dig igennem fire trin lige fra afklaring af behov til valg af leverandør. Selvom modellen er minded på leverandør skifte, kan du også sagtens bruge den første gang du skal vælge leverandør.